Sunday, April 25, 2010

Antara Boros dan Jimat

P. Kamalanathan meraikan kejayaannya di Hulu Selangor
*Dipetik daripada www.sinarharian.com.my


Tahniah kepada UBN kerana berjaya merampas kerusi P.94 dari tangan parti pemerintah di Selangor dengan majoriti yang lebih besar. Tahniah kepada P. Kamalanathan kerana berjaya melakukan apa yang GAGAL dilakukan oleh G. Palanivel pada 2008, walaupun pada dasarnya jawatan beliau dalam MIC lebih rendah daripada Timbalan Presiden parti terbesar kaum India itu. 

Untuk pihak UBN, inilah masa untuk menunaikan janji-janji pilihan raya. Rasanya jika dihitung, janji kempen yang telah dicanang di Hulu Selangor nilainya mencecah puluhan juta ringgit. Dalam pada semua kakitangan kerajaan diminta untuk berjimat cermat, kerajaan masih mampu memperuntukan sebanyak itu untuk sebuah kawasan parlimen sahaja. Begitu pun, siapalah kita untuk mempersoalkan. Sekiranya kaedah itu salah, sudah tentu SPR akan bertindak. Tetapi nampaknya, SPR tidak memberi apa-apa komen. Maknanya bolehlah tu.

Itu kemewahan di Hulu Selangor.

Ini pula dua kisah 'kecil' tentang dua orang guru yang saya yakin berlaku juga kepada guru-guru lain.

Kisah 1 - Seorang guru diminta untuk menjadi pegawai kejohanan olahraga MSSN di sebuah daerah yang jauhnya melebih 50 km dari rumah beliau. Jika sebelum ini, beliau boleh membuat tuntutan perjalanan (tercatat dalam surat lantikan), tetapi untuk tahun ini, berkemungkinan beliau harus menanggung sendiri perbelanjaan tersebut kerana tidak tercatat dalam surat lantikan bahawa beliau boleh memohon. Pegawai yang lebih atas dalam kejohanan tersebut juga tidak berani memberikan apa-apa jaminan. Begitu pun, guru yang berdedikasi dan patuh pada arahan ini, tetap juga melaksanakan tugasnya. Maka berulanglah beliau ke tempat kejohanan tersebut selama 4 hari tanpa memikirkan sama ada duit minyak yang telah didahulukannya akan dibayar semula. Dan berpanas hujanlah beliau selama 4 hari itu semata-mata untuk memenuhi arahan tersebut.

Kisah 2 - Mulai tahun ini (selaras dengan kempen penjimatan oleh kerajaan), dalam pertandingan peringkat daerah, peserta tidak perlu ke tempat pertandingan tetapi hakim akan ke setiap sekolah untuk membuat penilaian. Ini dipraktikkan untuk pertandingan yang melibatkan peserta yang ramai (tetapi yang pelik, nyanyian 'solo' juga, hakim yang datang ke sekolah, 3 orang pulak tu). Tujuannya hanya satu, mengurangkan perbelanjaan. Bagaimanapun, menurut salah seorang hakim yang ditanya, sehingga ke detik dia hadir ke sekolah untuk menilai persembahan peserta, masih belum ada hitam putih sama ada beliau boleh membuat tuntutan perjalanan atau tidak. Begitu pun, kerana arahan dan cinta akan tugas, beliau dahulukan juga duit poketnya untuk tujuan itu. Maka, keluarlah dia dari sekolah selama 3 hari dan bergerak dari satu sekolah ke satu sekolah untuk membuat penilaian yang sebenarnya tidak sampai 10 minit pun.

Kesimpulannya, rakyat keseluruhannya, jangan bimbang dengan banyaknya peruntukan dilaburkan di Hulu Selangor kerana seluruh sekolah-sekolah di Malaysia sudah mengimbanginya dengan penjimatan yang dilakukan.    

No comments:

Post a Comment