Monday, July 12, 2010

Sotong, Bola, dan Ramalan


     Akhirnya Sotong bernama Paul di Jerman menutup tilikan terakhirnya sempena Piala Dunia 2010 sekali lagi dengan ramalan tepat. Kali ini, sotong kurita ini memilih Sepanyol sebagai juara dan KEBETULANNYA, Sepanyol berjaya membenam cabaran Belanda pada perlawanan akhir. Ini bermakna, Paul telah berjaya membuat ramalan 100% tepat sepanjang kempen Piala Dunia kali ini. Maka sudah pasti ramai kaki judi memilih pasukan sama seperti yang diramal oleh Paul. Saya secara peribadi berharap Belanda akan menang sekaligus menghapuskan kepercayaan masyarakat tentang ketepatan ramalan Paul yang tidak berakal itu. Bagaimanapun, ketentuan Allah menentukan Sepanyol terpilih sebagai juara. Barangkali, Allah sekali lagi ingin melihat keimanan para hamba-Nya.

     Bagi umat Islam, kita sebenarnya perlu berhati-hati apabila memperkatakan ketepatan ramalan sotong tidak berakal ini. Apa yang sering didengar seusai sesuatu perlawanan ialah, "hebat betul si kurita ini", "kan betul kata si sotong tu", dan sebagainya. Mungkin secara tidak sedar ketika kita mengagumi kehebatan ramalannya, ada iktikad, perkataan, dan perbuatan kita yang boleh membawa kepada syirik ataupun khurafat. Minta dijauhkan. 

     Masalah kita di sini ialah liputan berlebihan yang diberikan oleh media massa dan elektronik tempatan sehingga rakyat kita senantiasa tertunggu-tunggu ramalan yang akan dibuat oleh Paul (malah kadang-kadang rasa memualkan apabila ada surat khabar yang tidak sudah-sudah bercakap tentang Paul tetapi dalam masa yang sama menyiarkan pandangan tokoh agama tentang hukum mempercayai ramalan). Sehingga kadang-kadang, ada ulasan yang dibuat oleh pengacara telivisyen dan juga pengulas bola sepak tempatan, seperti sudah mengagumi kehebatan binatang tidak sekolah ini. Sekadar contoh, ada pengulas yang menyebut, "mungkinkah suratan atau kebetulan?" dan penyampai berita yang menyebut, "sotong Paul yang bijak meramalkan". Mungkin luahan itu spontan tetapi perlu diingat kembali syirik itu boleh berlaku melalui iktikad, perkataan, dan perbuatan.

     Satu yang jarang diperkatakan, sebenarnya Paul sudah mula membuat ramalan sejak Euro 2008 lagi. Pada ketika itu, Paul hanya dapat meramal dengan tepat 4 daripada 6 perlawanan. Tidak pula orang menghebohkan kegagalan Paul meneka dengan tepat.

p/s - Kadang-kadang kita menjadi hairan apabila manusia yang berakal boleh mempercayai kata-kata binatang yang tidak berakal. Apabila memperkatakan ini, saya segera teringat tentang satu cerpen tulisan Muhammad Isa al-Jambuly bertajuk "Seekor Manusia Seorang Binatang". Walaupun kisahnya tentang binatang yang lebih sayangkan anak berbanding manusia, tetapi mungkin tajuk itu sesuai dengan konteks sotong ini.

 

No comments:

Post a Comment