Thursday, January 7, 2010

Waktu Sibuk dan Waktu Lapang

Assalamualaikum,

Pejam celik pejam celik, cuti sekolah akhirnya melabuhkan tirai. Bermula 04 Januari tempoh hari, sekolah kembali dibuka. Agaknya bersorak gembiralah ibu bapa yang selama sebulan setengah ni 'sengsara' dan 'derita' mengawal anak-anak yang bercuti. Bukan sengaja nak reka cerita tetapi saya mendengar sendiri perbualan beberapa orang ibu yang tidak sabar-sabar menunggu sekolah buka. Kata mereka, sudah tidak tahan melayan kerenah anak-anak yang rencam dan pelbagai. Malah, ada pula yang menjadi Menteri Pelajaran dengan mengesyorkan agar cuti hujung tahun disingkatkan kepada 2 minggu. Lama sangat pun nak buat apa, kata mereka.

Apabila mendengar perbualan mereka, saya senyum sendiri. Mungkin tak semua yang begitu tetapi pasti boleh tahan juga jumlahnya. Sahabat saya, seorang warden asrama pernah memberitahu, ada penjaga yang merungut kerana anak mereka dibenarkan pulang dua minggu sekali. Kalau boleh, biarlah sebulan sekali. Bukan kerana bimbang tumpuan anak mereka terhadap pemelajaran terganggu tetapi alasannya ialah sibuk dan sukar menjaga anak di rumah.

Satu yang jarang difikirkan, jika ibu bapa sendiri berasa terbeban, bagaimana pula agaknya keadaan guru di sekolah. Ibu bapa hanya mengawal barangkali 2 atau 3 orang anak sahaja, sedangkan guru perlu mengawal antara 30 - 40 orang dalam satu kelas dan keseluruhannya antara 500 - 1500 pelajar. 

Justeru, hargailah guru yang mendidik anak-anak anda.

Kepada guru-guru di Malaysia, TERIMA KASIH atas pengorbanan anda. Sesungguhnya andalah tiang yang menjadi pasak pembangunan fizikal dan spiritual negara. Semoga usaha anda dirahmati dan mendapat ganjaran yang setimpal pada akhirnya.   

No comments:

Post a Comment