Thursday, May 6, 2010

Anak Juga Mengajar


Wajah anak manis saya sebelum pertandingan
Ketika satu-satunya anak perempuan saya (setakat ini) memberitahu bahawa dia akan mewakili tadikanya untuk pertandingan tilawah, saya macam tidak percaya. Katanya, dia harus menghafal surah Ar- Rahman, ayat 1 hingga 6 berserta maksudnya sekali. Apa yang mengejutkan, dia telah pun menghafaz ayat-ayat tersebut. Cuma, tajwidlah yang perlu diperbaiki. Anak perempuan saya yang berusia 5 tahun itu, jika di rumah, pengajiannya baharu setakat Iqra' 3. Tetapi dengan kaedah hafazan, dia sudah berjaya menguasainya.

Sejak itulah, dia akan mendesak saya untuk mengajarnya setiap usai sesi mengaji. Memang agak sukar memperbaiki bacaan yang salah tetapi sudah sebati di lidahnya, apatah lagi anak saya (kesemuanya) memang ada masalah dengan sebutan huruf 'R' dan kalau dalam bacaan al-Quran tentulah huruf 'RO'. Tetapi dengan kesungguhan si anak kecil ini, dia berjaya juga meminimumkan kesalahan tajwidnya. Dan, Alhamdulillah, dia akhirnya berjaya, bukan sahaja johan pada peringkat DUN, tetapi juga pada peringkat Parlimen. Pada 22/5 nanti, dia akan mewakili daerah Kuala Pilah ke pertandingan peringkat negeri di Rembau. Tahniah untuk anak kesayangan Babah, semoga kesungguhan yang ditunjukkan akan juga dipraktikkan dalam perkara-perkara lain, khususnya dalam pelajaran dan ibadah, Insya Allah.

Kesungguhan yang ditunjukkan anak-anak kita sebenarnya memberikan kita iktibar dan pengajaran. Dengan kata lain, bukan kita sahaja yang dapat memberikan ilmu dan teladan untuk anak-anak tetapi anak-anak juga memberikan kita perkara yang sama. 

Terima kasih Durrotun Nasihah, selepas 34 tahun barulah Babah berjaya menghafaz 6 ayat awal Ar-Rahman.  

 
Menerima hadiah daripada YB Dato' Roslan Yusuf



1 comment: