Tuesday, May 11, 2010

Sejarah 1992: Mampukah Diulangi?




Mampukah sejarah 1992 berulang?
Kemenangan 3 – 2 pasukan Jepun ke atas pasukan Piala Thomas negara seolah-olah mengiakan pandangan umum sebelum ini, iaitu hanya Datuk Lee Chong Wei dan pasangan Koo-Tan mampu menyumbang mata untuk negara. Walaupun kita bermula agak baik dengan mendahului 2 – 0, tetapi kita gagal mencuri satu kemenangan dari 3 perlawanan terakhir. Saya sebagai peminat paling kecewa apabila bergu kedua Farizuan – Zakri dan perseorangan ketiga Hafiz gagal memenuhi harapan seluruh peminat untuk sekurang-kurangnya memberikan satu mata untuk negara. Walaupun kita tetap berjaya ke suku akhir sebagai naib johan kumpulan, tetapi rasanya dengan persembahan pembukaan yang ditunjukkan, minta maaf, saya terpaksa katakan, kita mungkin sekali lagi akan berputih mata (harap-harap saya salah). Kita baharu berhadapan dengan Jepun, belum lagi gergasi badminton lain seperti China dan Indonesia.

Saya juga turut kecewa dengan sikap Farizuan yang gagal mengawal emosi apabila dihujani cemuhan penyokong sendiri. Nampaknya, kem yang dibuat selama berminggu-minggu (antaranya turut menekankan ketahanan mental) untuk pasukan badminton negara, gagal membentuk sahsiah dan ketahanana mental pemain-pemain kita. Saya terfikir bagaimana pula agaknya, jika beliau berhadapan dengan penyokong Indonesia di Istora Senayan. 
Farizuan perlu  belajar mengawal emosi jika ingin sebaris
dengan pemain handalan dunia yang lain


Dari satu sisi, sikap penonton yang bersikap 'sokong membawa rebah' memang tidak menguntungkan. Penonton perlu bersama-sama pemain, biar dalam apa keadaan sekalipun. Begitu pun, satu hal yang perlu difikirkan juga, penonton yang sanggup mengeluarkan biaya sendiri ke stadium, pastinya inginkan persembahan terbaik daripada pasukan yang mereka sokong. Kalah atau menang, adat permainan. Bagaimanapun, kekalahan perlulah dengan sifat melawan dan bukannya bermain secara ala kadar dan sambil lewa. Sesiapa yang menonton perlawanan tersebut, pasti bersetuju bahawa dari awal lagi, tiada tanda-tanda pasukan bergu negara akan menang. Dan kesudahannya, begitulah; tewas dua set terus dengan mudah. Rasanya sudah sampai masa untuk Rexy memikirkan mempertaruhkan bergu ketiga untuk perlawanan seterusnya. Biarpun muda dan masih mentah, barangkali azam dan semangat mereka lebih baik dari yang lain-lain. 

Perlawanan penentu antara Hafiz dan Sato juga mengecewakan. Dengan jurang ranking antara kedua-duanya, selain rekod pertemuan, Hafiz seharusnya tidak mempunyai masalah meratah Sato di laman sendiri. Sekali lagi, hal sebaliknya berlaku. Hafiz sering mengeluh penonton tidak bersama-samanya menyebabkan prestasinya semakin merudum. Bagaimanapun, malam tadi jelas penonton di arena telah melupakan rentetan kedukaan yang dihadiahkan Hafiz dengan memberikan sokongan padu sehinggalah ke mata penamat. Malangnya, Hafiz sekali lagi menghadiahkan episod duka untuk penonton.

Seorang sahabat pernah meluahkan rasa hairannya, mengapa Hafiz yang suatu ketika berada di puncak dunia dengan memenangi kejohanan All England, tiba-tiba melalui episod duka dalam kerjayanya. Dia hairan mengapa begitu mendadak sekali. Saya secara berseloroh mengatakan, Hafiz selepas All England, dah pandai pakai rantai. Dia ketawa.

(Saya apabila melihat Hafiz, entah mengapa sering sahaja terbayangkan watak Syahir dalam novel Zaid Akhtar, Justeru Impian di Jaring. Entah mengapa saya rasakan Syahir itu Hafiz dan Hafiz itu Syahir, walaupun keperibadian dan sahsiah kedua-duanya jauh berbeza. Barangkali saya sangat berharap ada pemain Islam kita nanti akan tampil seperti Syahir. Dan melihat ciputan pemain Melayu yang ada, hanya Hafiz yang menonjol. Barangkali itulah sebabnya saya melihat Hafiz itu Syahir.)

Apapun yang berlaku malam tadi, pasukan negara akan tetap ke suku akhir. Kita bakal bertemu Denmark dan jika berjaya melepasi halangan penuh liku itu (tetapi menurut Rashid peluang kita cerah – harap-harap begitulah), tsunami China menanti kita. 

Pasukan badminton Malaysia, seluruh negara menantikan sentuhan magis anda!









 




1 comment:

  1. Seperti kata2 Yong Bo, pemain2 Malaysia sudah tua...mereka hanya mengharapkan Datuk LCW seorang untuk memenangi kesemuanya!! Kita sememangnya ketiadaan pelapis...itu hakikat yg perlu kita terima...

    ReplyDelete