Thursday, June 30, 2011

Sajak "Guru" di Tunas Cipta


   
     Alhamdulillah, akhirnya setelah Jun tiba ke perhentian terakhirnya tahun ini, majalah Tunas Cipta Jun 2011 sampai juga ke tangan saya. Setelah melihat sendiri, sajak saya bertajuk "Guru" (tajuk asal yang saya kirim "Guru Itu") tersiar di dalam majalah ini, baharulah saya berani untuk mengesahkannya dalam blog ini. Saya sudah menerima honorarium hampir sebulan yang lalu menandakan karya saya tersiar. Begitupun, saya belum berpuas hati selagi belum melihatnya.

     Entah mengapa (suatu kebetulan?), kerap kali apabila karya saya tersiar di mana-mana, saya sering menghadapi masalah untuk mendapatkan majalah atau akhbarnya. Misalnya, dalam kes kali ini, atas sebab teknikal saya lewat menerima majalah Tunas Cipta yang saya langgan. Malah, ketika saya melayari laman web DBP untuk melihat sajak-sajak yang tersiar di Tunas Cipta Jun, entah mengapa tajuk sajak saya tercicir, sedangkan yang lain semuanya ada. Pernah sekali juga saya menghantar sebuah cerpen saya ke akhbar (akhir 90-an), saya sukar untuk mendapatkan akhbar tersebut pada hari cerpen berkenaan tersiar sedangkan akhbar ini merupakan akhbar perdana. Ketika itu, saya terus melupakan hal tersebut dan menganggap mungkin belum rezeki cerpen saya untuk tersiar. Tetapi saya bernasib baik, selepas beberapa bulan, ketika mengunjungi sebuah perpustakaan saya membelek akhbar-akhbar lama dan terkejut apabila menjumpai cerpen saya di sana. 


     Apa-apapun, terima kasih kepada saudara Editor kerana masih memberi peluang kepada saya untuk berkarya di Tunas Cipta. Sebenarnya, sudah hampir lima tahun saya tidak menulis untuk Tunas Cipta. Selain berhenti menulis kerana memberi tumpuan kepada pengajian sarjana, saya juga ingin mencuba medium yang lain pula. Cuma, buat masa ini, karya-karya saya sukar menembusi tembok kebal majalah-majalah lain yang lebih berwibawa. 
 

     Sekali lagi, terima kasih Tunas Cipta kerana masih mempercayai karya-karya saya. Barangkali, ini karya terakhir saya di majalah kesayangan penulis muda ini. Bukan merajuk atau mahu berhenti menulis tetapi kerana pada hujung tahun ini, saya sudah terlalu tua untuk Tunas Cipta!  


No comments:

Post a Comment