Wednesday, November 23, 2011

Anak dan Kerenah II


Sebelum sesi persekolahan melabuhkan tirainya untuk sesi 2011 tempoh hari, anak sulung saya menyertai satu pertandingan olahraga peringkat sekolahnya. Sejak kecil, saya cukup maklum bahawa anak saya yang seorang ini tidak dikurniakan bakat yang baik dalam bidang sukan, meskipun dia begitu meminati sukan bola sepak. Faktor badannya yang kecil seringkali menyebabkan dia diketepikan oleh guru (dan juga kawan-kawan) dalam bab bersukan. Jika di kampung pun, dia yang selalunya hadir ke padang dengan seragam lengkap pemain bola sepak (termasuk kasut dan stoking) untuk bermain dengan rakan sebayanya, sering sahaja diberikan peranan sebagai pemerhati di tepi. Jika berlaku kekurangan pemain, barulah dia diberikan peluang untuk bermain. Itupun sebagai penjaga gol sahaja kerana biasanya posisi ini paling tidak digemari oleh rakan-rakannya. 

Justeru, apabila dia pulang dan beria-ia bercerita tentang pertandingan olahraga yang disertainya, saya agak terkejut juga. Begitupun, saya tetap juga melapangkan sedikit waktu untuk mendengar ceritanya. Katanya;

"Babah, kat sekolah tadi ada lumba lari. Abang pun masuk," katanya dengan nada yang cukup teruja.

"Ye ke? Abang boleh ke lari?" Sengaja saya mengusiknya.

"Boleh, cikgu yang suruh abang masuk."

"Jadi, macam mana? Menang tak?" Saya bertanya lagi.

"Masa lumba lari tu, abang start lambat sikit. Masa tu, Aiman dah tinggalkan abang jauh dah. Lepas tu, abang pun pecut kuat-kuat, abang kejar-kejar, dekat nak dapat dah, tapi lepas tu, Aiman jugak yang sampai dulu. Sikit lagi abang nak potong," jelasnya cukup bersemangat.

"OK la tu, abang dah cuba sungguh-sungguh. Dapat nombor dua pun kira hebat la." 

"Bukan nombor dua la Babah, nombor last. Aiman kedua last," jawabnya selamba.

Mendengar jawapan bersahajanya itu, tawa saya ketika itu hampir pecah. Tetapi saya berusaha menahannya kerana tidak mahu dia terasa hati. Saya cuba berlagak selamba dengan memberi kata-kata semangat.

"Takpa bang, sekurang-kurangnya, abang dah bertanding peringkat sekolah. Maknanya, abang antara yang terbaik la untuk murid-murid 9 tahun."

"Tapi Babah, yang abang masuk tu, baru pemilihan untuk Rumah Hijau," katanya masih selamba.

Ketika itu, saya tidak mampu menyimpan tawa lagi. Saya melepaskan semahu-mahunya. Anak saya hanya menggaru kepala sambil tersengih. 

Sekadar gambar hiasan

No comments:

Post a Comment