Tuesday, July 21, 2009

Langit tinggi rendah...

Akhirnya saya dapat juga menyertai pertandingan Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan pada tahun ini. Tahun lepas saya gagal menyertai kerana salah maklumat dan terlampau berharap pada orang lain untuk menguruskan. Sayembara ini dianjurkan oleh Jabatan Kebudayaan NS dengan kerjasama Persatuan Penulis Negeri Sembilan dan selamat dijalankan pada 18 Julai yang lalu. Kali terakhir saya menyertai sayembara ini pada 2006 dan berjaya juga mendapat tempat kedua peringkat daerah Segamat. Pada tahun ini, keputusan tidak menyebelahi saya. Begitupun, saya tetap merasakan telah mendapat suatu iktibar cukup bermakna (walau gagal untuk ke saringan akhir sekalipun). Sayembara pada tahun ini mengajar saya untuk tidak cepat selesa dengan kemampuan yang ada. Ternyata di negeri kecintaan saya ini, cukup ramai deklamator yang hebat dan begitu siaga menghadapi pertempuran. Berbanding saya yang cepat berpuas hati dengan hasil yang tidak seberapa.

Terima kasih kepada Jabatan Kebudayaan dan PEN kerana menganjurkan pertandingan ini.
Tahniah kepada para pemenang (khususnya saudara Mohd Faizal Hassan yang cukup mengagumkan saya). Terima kasih kerana memberi pengajaran bermakna. Hari ini, saya sudah tahu TINGGI RENDAHNYA LANGIT...

(Maaf sebab tak dapat menyertakan gambar. Entah apa yang ditekan oleh anak sulung saya sehingga semua gambar dalam kamera digital saya lesap entah ke mana, termasuk gambar-gambar sayembara)

No comments:

Post a Comment