Thursday, October 1, 2009

Aidilfitri Membugar Nostalgia

Assalamualaikum

Sekali lagi diucapkan selamat hari raya. Mohon ampun zahir dan batin. Mungkin aidilfitri kali ini agak berbeza kepada kami sekeluarga. Buat pertama kalinya, kami meraikan sinar Syawal tanpa bonda tercinta yang telah berangkat menemui Ilahi pada November tahun lepas. Walaupun sudah menghampiri setahun usia kepulangannya, kesedihan masih kami rasai seisi keluarga. Ketika inilah rendang bonda menjadi dambaan semua. Tahun ini, ada beberapa tangan yang menyediakan rendang termasuk 'Kak Long'. Rasanya juga membangkitkan selera tetapi pasti tidak seisitimewa rendang air tangan bonda. Al-Fatihah untuk bonda.
 Begitu pun, kehadiran beberapa rafik yang antaranya telah belasan tahun tidak bersua muka ternyata dapat mengubat sedikit kesedihan. Aidilfitri kali ini benar-benar membugar nostalgia. Mamat, Taha, Kak Yan, dan Salim (sahabat sekampung) adalah sahabat lama ketika belajar di Tingkatan 6 di SMDAS pada tahun 1995. Suatu yang membuat saya bangga ialah masing-masing mempunyai kerjaya yang boleh dibanggakan. Malah, apabila masing-masing tiba dan memenuhi ruang parkir saya dengan deretan kereta mewah, saya jadi terkejut. Mamat kini seorang pegawai di KDN; Taha Eksekutif Kanan di PNB, Kak Yan pramugari di MAS, dan Salim kini orang penting di kilang Pepsi Bangi. Saya? Saya kekal guru biasa di sekolah biasa di daerah biasa.

 Justeru, tahniah kepada semua rafik yang berjaya dalam lapangan masing-masing. Harap pertemuan kita pada Syawal ini akan merintis lagi pertemuan demi pertemuan pada masa-masa akan datang. Malah, kalau dapat biar jumlahnya makin bertambah. Kita masih ada sahabat lain yang bernama Zaidi, Ali, Suriyati, Ramli, Salmiah, Along Salawati, Kak Ita, dan lain-lain. Di mana mereka ya?

   

Dari kiri: Kak Yan dan anak, Taha, Salim, 

Mamat, saya, dan isteri saya (Ita)

1 comment:

  1. salam...selamat hari raya abg faizal..maaf zahir dan batin..takziah diatas pemergian bonda tercinta...ayang pun dapat tahu dari kak yan..

    ReplyDelete