Thursday, October 8, 2009

Bengkel Penulisan Novel

Bersama Nisah ketika bab 1 novel saya dibicarakan

Ketika meninggalkan Sandakan buat kali terakhir seusai dipindahkan kembali ke Semenanjung, saya sudah menanam tekad akan menterjemahkan pengalaman sendiri dan rakan ketika bertugas di sana ke dalam novel. Malah, saya turut berikrar akan menyelesaikannya sebelum usia menjangkau 30 tahun. Malangnya, kerana ketiadaan disiplin dan kesungguhan (mungkin juga kerana kurangnya tekanan), impian tersebut tinggal angan-angan. Oleh sebab itulah, apabila berpeluang mengikuti bengkel penulisan novel anjuran JPNNS, saya terus merebut peluang itu.

Sebenarnya jika mengikut senarai awal, nama saya tidak tercatat sebagai salah seorang yang akan mengikuti bengkel ini. Begitupun, kerana makluman daripada seorang sahabat, saya memohon untuk ikut serta. Alhamdulillah, saya diizinkan dengan syarat (dengan kadar segera) perlu menyiapkan sinopsis dan bab pertama novel. Saya pun dengan tergocoh-gocoh segera memenuhi syarat yang diinginkan. Sinopsis dan bab pertama memang tidak ada, cuma kerangka sahaja yang berlegar-legar di dalam kepala sejak dahulu.
 Ada dua faktor mengapa saya beria-ia untuk serta. Pertamanya, dalam banyak-banyak genre kreatif yang saya minati, bengkel novel merupakan satu-satunya yang belum pernah saya hadiri. Saya hanya belajar daripada karya orang lain, melalui pengalaman mereka dan juga berguru dengan buku. Justeru, peluang ini tidak wajar dilepaskan. Keduanya, siapa yang tidak ingin bertemu muka dan berkongsi ilmu dengan Sasterawan Negara ke-10, Dr. Anwar Ridhwan yang sohor dengan Hari-hari Terakhir Seorang Seniman dan Naratif Ogonshoto. Siapa pula yang tidak ingin belajar dan berkongsi petua keprolifikan dua pengarang muda, Faisal Tehrani dan Nisah Haji Haron.
 Pertemuan dengan Dr. Anwar sangat singkat dan secara jujur saya katakan, saya tidak dapat belajar banyak daripada beliau. Begitupun, kehadiran saya ke bengkel ini tetap berbaloi kerana kuliah dan bengkel daripada Faisal dan Nisah begitu mengesankan. Faisal yang saya kira seorang yang serius (melihat daripada penulisan dan catatan dalam blognya) rupa-rupanya seorang yang kuat berjenaka dan itulah modal untuk memeriahkan bengkelnya. Nisah pula tidak begitu asing kerana kami sering bertemu dalam banyak program PEN. Begitupun, inilah kali pertama saya menjadi peserta bengkel beliau. 
 Terima kasih kepada Pengetua SMK Datuk Sedia Raja dan seluruh warga kerjanya. Begitu juga dengan JPNNS yang menganjurkan bengkel ini. Semoga dengan date line yang diberikan, saya akan hidup dalam tekanan untuk menyiapkan novel ini.  


Bergambar dengan Faisal Tehrani

1 comment:

  1. kalau dah siap novel, ayang tempah siap2 senaskah yek. wajib.

    ReplyDelete