Wednesday, October 21, 2009

Selamat Ulang Tahun Kelahiran

Entri ini sebenarnya sudah agak lewat kerana kedua-dua anak bujang saya menyambut ulang tahun kelahiran mereka pada 13 dan 16 Oktober masing-masing. Pada kesempatan ini, Babah sekali lagi mengucapkan selamat menyambut ulang tahun kelahiran dan selamat menjalani hidup penuh barakah. Semoga menjadi insan seperti yang sering Babah dodoikan setiap malam sewaktu kecil dahulu. Sesungguhnya menghadapi keletah dan ragam anak-anak akan segera mengingatkan kita kepada 'seksa' dan 'derita' yang kita sendiri hadiahkan kepada ibu dan ayah sewaktu kita seusia mereka dahulu. Justeru, sebagaimana sabar dan redhanya ibu dan ayah, harap-harapnya kita juga begitulah.

 
Adik dan abang sedang memotong kek (cukup syarat) sempena sambutan ulang tahun mereka berdua. Si kakak yang lahir bulan 5 pun menumpang sama juga.

Bercakap tentang lagu dodoi, mungkin saya boleh berkongsi dengan semua sahabat lagu yang sering saya dendangkan ketika tangan menghayun buai saban malam (sama-sama menggalas tugas murni ini dengan isteri). Pada saya, apa sahaja yang keluar dari mulut kita adalah doa. Semoga lagu yang saya alunkan saban malam itu akan membentuk mereka sama seperti yang saya harap dan impikan. Jika tidak pun, sekurang-kurangnya mereka akan menjadi anak soleh dan solehah, anak yang akan membahagiakan, anak yang akan mendoakan dan anak yang akan membawa kami suami isteri ke syurga, insya Allah.

Anak Babah tu Muhammad Bukhari
anak Babah tu Muhammad Bukhari
bila besar nanti nak hafaz al-Quran
sepanjang masa jadi amalan

Hasrat hatinya ingin berjasa
kepada ibu bapa serta keluarga
ingin menjadi anak yang soleh
mahu berbakti selama boleh  

Anak Babah tu Durrotun Nasihah
anak Babah tu Durrotun Nasihah
ingin menjadi anak solehah
mahu berpegang al-Quran dan Sunnah

Menjadi doktor itu impian
bukan sembarang doktor, doktor beriman
ingin membantu semua orang
keikhlasan diutamakan

Anak Babah tu Muhammad Iqbal
anak Babah tu Muhammad Iqbal
malam dan siang al-Quran diamal
wajib dan sunat menjadi bekal

Jadi pujangga menyalur ilham
dengan kuasa pena membangun Islam
mahu seperti ulama silam
menyebar dakwah melalui kalam.





No comments:

Post a Comment