Wednesday, March 10, 2010

Anak dan Kerenah


Ramai sahabat guru yang mengakui bahawa mengajar anak sendiri lebih susah berbanding mengajar anak orang lain. Sebab itulah ramai yang sanggup menghantar anak mereka ke pusat tuisyen walaupun terpaksa mengeluarkan biaya yang agak besar. Isteri sahabat saya seorang guru cemerlang bahasa Inggeris tetapi dia juga tidak sanggup mengajar anaknya subjek tersebut dan menghantarnya belajar ke rumah guru yang lain. 

Saya bersetuju tentang hal itu. Saya sendiri mengakui agak sukar mengawal emosi ketika berhadapan dengan kerenah anak-anak. Di rumah, selain akademik, saya juga adalah guru mengaji untuk anak-anak. Saya biasa-biasa sahaja tetapi sekadar mengajar anak sendiri, Insya Allah layak kot. 

Saya selalunya akan meluangkan 1 jam seusai Maghrib untuk menekuni bacaan anak-anak dan memperbetul mana yang salah dan kurang tepat. Begitu pun, saya sukar mengawal perasaan baran khususnya apabila anak-anak sering mengulangi kesilapan yang sama walaupun sudah diulang tegur berkali-kali. Sering sahaja anak-anak menjadi mangsa baran saya sehingga isteri yang melunaskan tugas-tugas di dapur acap menjenguk dan memberikan dehem ingatan. 

Biasanya, sebatang rotan akan setia di sisi saya sepanjang P&P mengaji berlangsung. Begitu pun, tugasnya hanya untuk menggertak sahaja. Bagaimanapun, suatu hari, saya gagal mengawal kawah kemarahan yang menggelegak (ditambah dengan beban tugas di sekolah yang menyerabutkan gedung fikir) sehingga saya terotan juga anak sulung saya selain tangan yang tidak henti mencubit ke pinggangnya. Kasihan dia, menitis juga air matanya sembari meneruskan bacaan dengan sendu yang ditahan-tahan. Tetapi seperti kebiasaannya seorang guru mengaji, saya tidak menunjukkan rasa simpati tetapi meneruskan lakonan bengis saya. Dua lagi anak saya menjadi pemerhati yang gelisah ketika menunggu giliran untuk memperdengarkan bacaan. 

Apa yang mengharukan adalah apabila anak ketiga saya mengambil gilirannya. Dia berumur 3 tahun dan baru merangkak-rangkak di helaian-helaian awal Iqra' 1. Dia sering gagal mengenal beberapa huruf terutamanya 'HA' walaupun diajar berkali-kali. Begitu juga pada hari itu. Keadaan itu menyebabkan baran saya datang kembali. Ketika dia melihat suara saya semakin meninggi, cepat-cepat dia bertanya. 

"Babah tak rotan kan?"

Terus baran saya hanyut entah ke mana. Segera saya usap kepalanya dan menyatakan bahawa saya tidak akan merotan adik walaupun silap. Saat itu juga, segera saya ingatkan diri kembali bahawa Islam mengajar kita menggunakan rotan untuk mendidik dan bukannya melampiaskan geram dan amarah.

Begitu pun sukarnya melayan kerenah anak-anak, saya sehingga kini masih lagi mahu memikul amanah itu. Anak-anakku, jangan lupa malam ini seusai Maghrib!



No comments:

Post a Comment